Föranmälan öppnade 1 november 2021 kl 00:00. Antal platser är begränsat till 100. Kostnad för föranmälan är 250 kr, och räknas som en delbetalning av ordinarie anmälan. Föranmälan garanterar en startplats om du uppgraderar den till ordinarie anmälan innan 1 mars 2022.
Ett antal platser föranmälan var reserverade fram till 1 december för den som varit volontär tidigare år.
Ordinarie anmälan öppnade 15 januari 2022 kl 00:00 och stänger 1 juni 2022. Maximalt antal deltagare är 100. Personer med föranmälan har förtur till anmälan fram till 1 mars. Om du vill vara säker på en plats rekommenderar vi föranmälan.
Deltagande kostar 2500 kr om anmälan görs innan 1 maj 2021. I detta ingår boende, viss mat, vägbeskrivning och andra tjänster som beskrivet under rubriken "Service för deltagare". Vid anmälan från 1 maj kostar deltagande 3500 kr.
Vid avanmälan innan 1 april 2022 återbetalas startavgiften minus 500 kr. Avgift för deltagare som enbart är föranmälda återbetalas inte.
Arrangören reserverar sig för att kunna behöva ställa in turen vid oförutsedda händelser eller för lågt antal deltagare. Om turen behöver ställas in på grund av annat än force majeure återbetalas hela deltagaravgiften oavsett tidpunkt.
För att delta behöver du senast 20 juli ha kvalificerat dig. Kvalifikationen består av en randonné eller motsvarande på minst 300 km gjord efter 1 november 2021. Vi kan i vissa fall bevilja dispens om du de senaste åren kört randonné på 120 mil eller längre, och är i fysisk form för 150 mil.
Deltagare ska vara vaccinerade mot covid-19 med minst två doser, eller ha ett dokumenterat motsvarande skydd. Deltagare ansvarar själv för eventuella pass, visum och intyg som krävs för att komma i Sverige och Norge.
Medborgare i EU eller Storbritannien kan vanligen resa in i Norge utan byråkrati om man har ett vaccinbevis. Det kan också gå att resa in för den som kommer från vissa områden med låg smittspridning. Läs mer på Helse Norge.
Se sidan med regler.
Uppsala – Trondheim – Uppsala har år 2022 både bemannade och obemannade kontroller. Placeringen av våra bemannade kontroller är i år anpassad för flera olika tempon. Se sidan med rutt för fler detaljer om våra kontroller.
Vi erbjuder i mån av plats övernattning i storsal med luftmadrass och filt på alla bemannade kontroller. Detta ingår i startavgiften. På flera kontroller finns dusch. Om du vill sova med högre standard finns på flera ställen vandrarhem / fjällhotell, som du kan boka på egen hand.
På de bemannade kontrollerna erbjuder vi kaffe, te, fika och annan enklare mat dygnet runt under tiden kontrollen är bemannad. Vegetarisk och vegansk mat finns. Detta ingår också i startavgiften.
Vid start kan du lämna in en eller två dropbag. Tygpåsar för detta ingår. Se regler och tider på sidan om dropbag.
Det finns också möjlighet att, utöver dropbag, lämna packning vid starten. Den kan sedan hämtas vid målet i Gamla Uppsala.
Alla deltagare får vid start vägnoter, karta och nummerskylt till sin cykel. På denna hemsida finns GPX-fil tillgänglig innan start. Rutten är däremot generellt inte skyltad med pilar. Notera att rutten kan komma att uppdateras, till exempel vid vägarbeten.
På denna sida kommer efter start möjlighet att följa var olika cyklister befinner sig. Denna tjänst har ett antal nya funktioner till 2022.
Vi erbjuder cykeltröja och T-shirt till självkostnadspris. Cykeltröjan behöver beställas senast 8 juni. Se sidan om cykeltröja och T-shirt.
Boende i Uppsala innan start går att hitta på Destination Uppsala.
Samtidigt som UTU ordnas en orienteringstävling med 20.000 deltagare i Uppsala, så vi rekommenderar att boka boende i god tid.
Registrering, uthämtning av brevetkort och cykelinspektion sker vid Helga Trefaldighetskyrkans församlingshem. Registreringen är öppen fredag 22 juli kl 16-20 och lördag 23 juli kl 8-20. Den som startar på lördag kl 07:00 registrerar sig på fredagen. Övriga kan registrera sig valfri dag.
På cykelinspektionen kommer kontrolleras att cykeln är i trafiksäkert skick - som att bromsar fungerar, att det finns någon form av belysning, att saker sitter fast och att eventuella tempopinnar är pluggade.
Starten är från Riddartorget, precis vid Uppsala domkyrka. Mål är vid Gamla Uppsala Sportklubb i Gamla Uppsala, nära kyrkan där (som var domkyrka innan år 1435). Det kommer finnas möjlighet att lämna packning vid start, och hämta vid mål.
Vi erbjuder tre startgrupper kl 07:00, 10:00 och 14:00. För dessa tre grupper kommer de bemannade kontrollerna vara öppna fram till sista formella tid att stämpla. På några kontroller kommer det också gå att övernatta efter sista stämplingstid för den sista av dessa grupper.
Vi erbjuder också en startgrupp kl 21:00. Den är avsedd enbart för deltagare som vill cykla på 100 timmar eller mindre. Den har formellt samma tidsgräns, men om du cyklar på längre tid i denna grupp finns det risk att bemannade kontroller längs vägen hunnit stänga.
Du kan välja startgrupp genom att logga in och sen ändra din anmälan. Startgrupper går att välja från 6 juli kl 12:00 svensk tid. Du kan byta startgrupp här på hemsidan så många gånger du önskar fram till och med onsdag 20 juli. Om du inte har valt startgrupp efter detta kommer du bli tilldelad en.
Är du osäker på vilken startgrupp som passar bäst? Använd vårt online-kalkylblad för beräkning av tider.
Längs rutten finns backar med lutning på upp till 10%. De flesta backar är flackare än detta. Totala stigningen är ungefär 16000 höjdmeter. Underlaget är till övervägande del asfalt, mest på lågtrafikerade småvägar men också på några bättre cykelvägar. På ett ställe finns en grusväg som alternativ till en mer trafikerad väg. Se sidan med rutt.
Maximal tid för Uppsala – Trondheim – Uppsala är 128 timmar, vilket innebär att du behöver vara tillbaka i Uppsala senast kl 15 torsdag om du startar kl 07:00, senast torsdag kl 18 om du startar kl 10:00, och senast torsdag kl 22 om du startar kl 14:00.
På de bemannade kontrollerna stämplar du i receptionen. Vi önskar också att du meddelar i receptionen när du lämnar kontrollen, så våra funktionärer kan registrera att cyklister är på väg till nästa kontroll.
På de orter som saknar bemannad kontroll stämplar du på café eller andra ställen enligt instruktioner i vägnoterna. Se sidan med regler.
Om du cyklar mycket snabbt i de tidigare startgrupperna kan du på några ställen (Røros, Trondheim, Tydal, Tänndalen och Avesta) komma till en bemannad kontroll som inte är öppen. Detsamma gäller om du startar i snabbgruppen kl 21:00 och cyklar långsamt. I dessa fall kan du stämpla som på en obemannad kontroll.
Vi har kontroller i många olika typer av lokaler - både församlingshem, föreningslokaler och stugor. För övernattning gäller först till kvarn, även om vi försöker se till att det finns nog med platser. Ta med egen laddare om du önskar ladda telefon eller annan utrustning.
Observera att flera av våra lokaler är alkoholfria. Det innebär att alkoholhaltiga drycker över 2.25 procent inte ska konsumeras eller förvaras i lokalen. Observera också våra regler om skogräns, och att inga larm för väckning ska användas i sovsalarna. Våra funktionärer ordnar väckning på önskad tid.
Som vanligt i randonné är du ansvarig för transport hem om du bryter. Kontakta oss så snart som möjligt då. Det finns bussar och tåg med viss möjlighet att ta med cykel från stora delar av rutten.
Uppsala – Trondheim – Uppsala går genom olika naturtyper och upp till 900 meters höjd genom fjällen. Temperaturen ligger ofta kring 15-30 grader på dagen, men det kan snabbt bli kallt på kvällen — temperaturer nära 0 °C grader kan förekomma. Väderprognoser för Sverige och Norge finns på YR.NO.
I fjällvärlden kan det finnas ren på vägen, i Norge också får. I Norden finns också vildsvin, älg, björn och varg. De är i regel mycket skygga och håller undan för människor. Vid Gysinge kan det kvällstid finnas myggor. De är ofarliga om du inte är allergisk men definitivt inte rädda för människor.
I Sverige och Norge råder allemansrätten, vilket innebär att det är tillåtet att vandra och tälta i naturen så länge du inte stör människor eller djur eller förstör. Det är också tillåtet att plocka frukt och bär som växter vilt.
Delar av vägen genom vildmarken eller i dalar kan sakna mobiltäckning. Det kan också finnas ställen där bara en mobiloperatör har täckning.
Både Sverige och Norge använder kontinental europeisk standard på eluttag. Uttag för laddning finns i begränsad mån på kontrollerna. Ta med egen laddare för all elektronik du använder.
Uppsala-Mora och Støren-Trondheim-Hell går genom relativt bebyggda trakter. Norr om Mora går turen genom längre stycken vildmark med bara enstaka samhällen. Särskilt sträckan Tännäs - Särna (10 mil) saknar helt affärer, resturanger och kollektivtrafik.
I Sverige har livsmedelsbutiker i städerna vanligen öppet till kvällen både på vardag och helg. På landet och i Norge är det ofta stängt på söndagar. Se vägnoterna för tips om matställen.
Vanliga kontokort som Visa och Mastercard fungerar i både Sverige och Norge. Några få riktigt små caféer accepterar bara kontanter.
För att kunna ta del av Uppsala – Trondheim – Uppsala på ett bra sätt behöver du kunna cykla 30 mil flera dagar i sträck. En 30 mils randonné eller motsvarande är kvalifikation, men vi rekommenderar att köra flera breveter under våren och gärna en 60-milare.
Alla typer av trafikdugliga cyklar med ren mänsklig framdrivning får användas. Vi rekommenderar att använda en cykel som du kört långa distanser på tidigare. Se till att däck, broms- och växelwire och kedja är fräscha, men också att du hunnit köra in utrustningen några turer.
Stänkskärmar är inte obligatoriska men bra för både dig och andra om det regnar.
Tempostyren och bar-ends är tillåtna utan särskilda begränsningar, så länge de är pluggade och cykeln kan framföras säkert.
På liggcykel eller velomobil där cyklisten sitter skymd av en sits bör det finnas extra reflexer bakåt. Vi rekommenderar också starkt att använda backspegel på liggcykel och velomobil.
Ta med varma kläder och bra regnkläder. Vid cykling i mörker bör du använda reflexväst eller motsvarande.
Vi rekommenderar också en vattentät väska för brevetkortet, pump och verktyg för att klara enklare reparationer. Det inkluderar reservslang, gärna reservdäck, ett par ekrar i passande längd och kanske ett extra växelöra. Om du använder elektriska växlar ska du ta med laddare till dem.
Vi strävar efter att genomföra ett miljövänligt arrangemang. Vi avser att så långt som möjligt använda elektriska eller i övrigt miljövänliga fordon för våra interna transporter, och att köpa miljömärkt mat för särskilt viktiga produkter.
Deltagare uppmuntras att välja hållbara färdmedel för resa till och från turen. Skräp ska enbart slängas på avsedd plats, och sorteras enligt anvisning på de kontroller där det erbjuds möjlighet att sortera.