Föranmälan öppnar 15 november 2025 kl 00:00. Antal platser i föranmälan är begränsat till 100. Kostnad för föranmälan är 500 kr, och räknas som en delbetalning av ordinarie anmälan. Föranmälan garanterar en startplats om du uppgraderar den till ordinarie anmälan innan 1 april 2026.
Ett antal platser föranmälan är reserverade för den som varit volontär tidigare år.
Ordinarie anmälan öppnar 15 januari 2026 kl 00:00 och stänger 10 juli 2026. Maximalt antal deltagare är 120. Personer med föranmälan har förtur till anmälan om uppgradering görs innan 1 april 2026. Om du vill vara säker på en plats rekommenderar vi föranmälan.
Deltagande kostar 3200 kr om anmälan görs innan 1 juli 2026. Vid anmälan från 1 juli kostar deltagande 3700 kr.
Vid avanmälan innan 1 april 2026 återbetalas startavgiften minus 500 kr. Avgift för deltagare som enbart är föranmälda återbetalas inte.
Arrangören reserverar sig för att kunna behöva ställa in turen vid oförutsedda händelser eller för lågt antal deltagare. Om turen behöver ställas in på grund av extrema väderförhållanden, arbetsmarknadskonflikt eller annan force majeure sker ingen återbetalning av deltagaravgiften. I övriga fall återbetalas deltagaravgiften minus 500 kr oavsett när turen ställs in.
Arrangören kan också behöva ändra eller avkorta rutten om väderförhållanden eller andra förutsättningar inte tillåter säker cykling längs den planerade rutten.
För att delta behöver du senast 20 juli ha kvalificerat dig. Kvalifikationen består av en randonné eller motsvarande på minst 300 km gjord efter 1 november 2025. Deltagare som under 2023, 2024 eller 2025 kört en randonné på 1200 km eller längre är också kvalificerade.
Se sidan med regler.
Uppsala – Trondheim – Uppsala har år 2026 både bemannade och obemannade kontroller. Placeringen av våra bemannade kontroller är anpassad för ett tempo på ca 300 km/dag, men också andra tempon. Se sidan med rutt för fler detaljer om våra kontroller. Preliminär rutt kommer till ordinarie anmälan.
Vi erbjuder i mån av plats övernattning i storsal med luftmadrass och filt på alla bemannade kontroller. Detta ingår i startavgiften. På flera kontroller finns dusch. Om du vill sova med högre standard finns på flera ställen vandrarhem / hotell, som du kan boka på egen hand.
På sidan för respektive kontroll kommer det finnas information om antal lediga bäddar.
På de bemannade kontrollerna erbjuder vi kaffe, te, fika och annan enklare mat dygnet runt under tiden kontrollen är bemannad. Vi erbjuder även enklare varm mat under lunch- och middagstid. Vegetarisk och vegansk mat finns. Mat ingår också i startavgiften.
Vid start kan du lämna in en eller två dropbag. Tygpåsar för detta ingår. Se regler och tider på sidan om dropbag. Det finns också möjlighet att, utöver dropbag, lämna packning vid starten för förvaring under turen. Den kan sedan hämtas vid målet i Gamla Uppsala.
Alla deltagare får vid start vägnoter, karta och nummerskylt till sin cykel. På denna hemsida finns GPX-fil tillgänglig innan start. Rutten är däremot generellt inte skyltad med pilar. Notera att rutten kan komma att uppdateras, till exempel vid vägarbeten.
På denna sida kommer det efter start finnas möjlighet att följa var olika cyklister befinner sig.
Vi kommer erbjuda flera startgrupper, för att möta olika önskemål om tider och minska belastningen på våra kontroller. Du kan välja startgrupp när ordinarie anmälan öppnar. I mån av plats går det att byta startgrupp.
Är du osäker på vilken startgrupp som passar bäst? När rutten är tillgänglig kommer vi erbjuda ett online-kalkylblad för beräkning av tider.
Längs rutten finns backar med lutning på upp till 10%. De flesta backar är flackare än detta. Totala stigningen är ungefär 18000 höjdmeter. Underlaget är till övervägande del asfalt, mest på lågtrafikerade småvägar men också på några bättre cykelvägar. Se sidan med rutt. Preliminär rutt kommer till ordinarie anmälan. Deltagare behöver följa den officiella rutten - se sidan med regler.
På de bemannade kontrollerna stämplar du i receptionen. Vi önskar också att du meddelar i receptionen när du lämnar kontrollen, så våra funktionärer kan registrera att cyklister är på väg till nästa kontroll. På obemannade kontroller kan du stämpla på caféer, affärer eller i vår officiella web-app. Se sidan med regler för detaljer.
Maximal tid för Uppsala – Trondheim – Uppsala är 131 timmar, vilket innebär att du behöver vara tillbaka i Uppsala senast fredag kl 18 om du startar kl 07:00. Senare startgrupper har motsvarande senare sista ankomsttid.
Om du cyklar mycket snabbt i en tidig startgrupp kan du på några ställen (från Røros och senare) komma till en bemannad kontroll som inte är öppen. I dessa fall kan du stämpla som på en obemannad kontroll. Mycket snabba cyklister rekommenderas välja en senare startgrupp.
Kontakta någon funktionär om du bryter. Telefonnummer finns på brevetkortet och sidan för respektive kontroll. Du kan också rapportera DNS från web-appen. Om du behöver bryta är du själv ansvarig för transport hem. Kollektivtrafik finns på många delar av banan, men turtäthet kan variera mycket.
Se sidan med regler för vad som gäller för support under turen. Om du har familj eller vänner som följer med till Uppsala - Trondheim - Uppsala kan vi varmt rekommendera att vara med som volontär. Man kan också vara volontär på delar av tiden en kontroll är öppen.
Uppsala – Trondheim – Uppsala går genom olika naturtyper och upp till 900 meters höjd genom fjällen. Temperaturen ligger ofta kring 15-30 grader på dagen, men det kan snabbt bli kallt på kvällen — temperaturer nära 0 °C grader kan förekomma. Väderprognoser för Sverige och Norge finns på YR.NO.
I fjällvärlden kan det finnas ren på vägen, i Norge också får. I Norden finns också vildsvin, älg, björn och varg. De är i regel mycket skygga och håller undan för människor. Vid Gysinge kan det kvällstid finnas myggor. De är ofarliga om du inte är allergisk men definitivt inte rädda för människor.
I Sverige och Norge råder allemansrätten, vilket innebär att det är tillåtet att vandra och tälta i naturen så länge du inte stör människor eller djur eller förstör. Det är också tillåtet att plocka frukt och bär som växter vilt.
Delar av vägen genom vildmarken eller i dalar kan sakna mobiltäckning.
Både Sverige och Norge använder kontinental europeisk standard på eluttag. Uttag för laddning finns i begränsad mån på kontrollerna. Ta med egen laddare för all elektronik du använder.
Uppsala-Mora och Støren-Trondheim går genom relativt bebyggda trakter. Norr om Mora går turen genom längre stycken vildmark med bara enstaka samhällen. Särskilt sträckan Särna - Tännäs (10 mil) saknar helt affärer, resturanger och kollektivtrafik.
I Sverige har livsmedelsbutiker i städerna vanligen öppet till kvällen både på vardag och helg. På landet och i Norge är det ofta stängt på söndagar. Se vägnoterna för tips om matställen. Vanliga kontokort som Visa och Mastercard fungerar i både Sverige och Norge. Några få riktigt små caféer accepterar bara kontanter.
För att kunna ta del av Uppsala – Trondheim – Uppsala på ett bra sätt behöver du kunna cykla 30 mil flera dagar i sträck. En 30 mils randonné eller motsvarande är kvalifikation, men vi rekommenderar att köra flera breveter under våren och gärna en 60-milare.
Alla typer av trafikdugliga cyklar med ren mänsklig framdrivning får användas. Vi rekommenderar att använda en cykel som du kört långa distanser på tidigare. Se till att däck, broms- och växelwire och kedja är fräscha, men också att du hunnit köra in utrustningen några turer.
Stänkskärmar är inte obligatoriska men bra för både dig och andra om det regnar.
Tempostyren och bar-ends är tillåtna utan särskilda begränsningar, så länge de är pluggade och cykeln kan framföras säkert.
Liggcykel och velomobil är tillåtna. Om sitsen gör att en reflexväst syns sämre bör det finnas extra reflexer bakåt. Vi rekommenderar också backspegel.
Ta med varma kläder och bra regnkläder.
Vi rekommenderar också en vattentät väska för brevetkortet, plus pump och verktyg för att klara enklare reparationer. Det inkluderar reservslang, gärna reservdäck, ett par ekrar i passande längd och kanske ett extra växelöra. Om du använder elektriska växlar bör du ta med laddare till dem.